Miljonair worden met de verkoop van je mediabedrijf. Daar gaat het boek Content In van Joe Puluzzi over. Werk als eenpitter aan een voor bezoekers prettige en interessante website, trek duizenden bezoekers en zet die aantallen om in klinkende munt.
Geïnspireerd door het boek en de wens om nu toch eens echt voor mezelf te werken, dacht ik na over hoe ik hetzelfde trucje kan doen als deze man. Ik kwam er trouwens achter dat hij niet de enige is die dit doet. Het kan dus! Een financieel gezond mediabedrijf opzetten, alleen en in je eentje aan de keukentafel.
Dus ging ik aan de slag! Wat voor content zou ik aanbieden? Wat zou het media haakje zijn waaraan ik de website zou ophangen? Hoe vaak zou ik artikelen plaatsen? Logo, stijl van schrijven en type afbeeldingen. Ik huurde een Rotterdamse webdesigner die me hielp met de techniek. En zo ontstond deze website.
Platform
Een platform voor gelijkgestemde mensen die, net als ik, financieel en lichamelijk gezond willen zijn. Die net als ik een leuke, gezellige, inspirerende, sexy relatie willen. Die, net als ik, een productief leven willen leiden en zich constant willen ontwikkelen. Ik dook de wetenschap in en kwam erachter dat als mensen op acht gebieden hun leven op orde brengen, ze, wetenschappelijk gezien, het gelukkigst zijn. Dus dat werden de thema’s van de website. Ik ontdekte dat als je jouw doelen opschrijft je de kans vergroot deze doelen te halen en dat als je die doelen deelt je de kans met 33 procent vergroot om ze te realiseren. Vandaar de naam van de website en de uitdaging aan een ieder zijn of haar dromen met anderen online te delen.
Maar
Na een paar maanden is het aantal bezoekers niet om over naar huis te schrijven. Hoewel het genoemde boek en de websites die je uitleggen hoe je een mediabedrijf start het allemaal hebben over een periode van drie jaar om te komen tot de gewenste aantallen, zag ik weinig beweging. Geen groei van één bezoeker per week. Niemand op het forum. Geen mensen die hun doelen delen. Wat is er aan de hand? Wat gaat er niet goed? Ook bij mezelf merkte ik dat er een blokkade zat. Hoewel ik normaal gesproken column na column, artikel na artikel eruit poep, zat ik nu te zweten op een wekelijkse nieuwsbrief.
Energie
Ik raakte in gesprek met iemand die zijn hele leven wijdt aan motivatie, inspiratie, discipline. Aan worden wie je bent en doen wat je leuk vindt. Hij opende mijn ogen en gaf me, zonder het zelf door te hebben, de antwoorden op mijn vragen. In de afgelopen tientallen jaren keek hij onder andere naar de drijfveren van beroemde, bekende en uiterst succesvolle mensen. Hij ontdekte dat ieder van deze mensen helemaal niet bezig is met bezoekersaantallen. Niet met geld. Niet met het einddoel voor ogen. Nee, alle succesvolle mensen zijn bezig met de reis en niet het doel. Bill Gates was niet weg te slaan bij computers tijdens zijn schooltijd. In die tijd waren er nog weinig computers en dus moest hij computertijd reserveren op een school in Washington. Vaak was de mainframe niet bezet tussen 03:00 ‘s nachts en 06:00 ‘s ochtends. En dus zat hij vaak ‘s nachts te programmeren voor hij naar school ging. Bed uit, bril op, tanden poetsen en gaan. Oprah Winfrey wil alleen maar goede, mooie, inspirerende talkshows maken. Een manier, zo zegt ze zelf, om zich te ontwikkelen en te groeien als mens. De zestig miljoen dollar die ze omzet per jaar is slechts het natuurlijk gevolg van die wens. Niet het doel!
De reis?
De schellen vielen van mijn ogen. Zat ik dan, te werken aan het einddoel voor ogen, terwijl ik de reis vergat. Ik word helemaal niet blij van statistieken over bezoekersaantallen. Ik word überhaupt niet blij van statistieken. En hoewel ik inmiddels geleerd heb dat geld een mooi middel is om een leuk leven te leiden, ben ik niet geld gedreven. Waar ik wel blij van word? Ik draag mijn missie al decennialang met me mee. Ik heb mijn missie altijd heel dichtbij gehad: Ik maak mensen enthousiast over zichzelf, de organisatie waar ze voor werken en voor nieuwe ideeën.
Een andere energie
Ik gooi het roer om op 33percent en werk vanuit een andere energie. Een energie die meer past bij mij en mijn missie. In de afgelopen maanden ben ik bezig mezelf op tal van terreinen opnieuw uit te vinden. Ik ben drieëntwintig kilo afgevallen. Ik ben iedere dag gaan sporten. Ik heb een routine voor mijn dag ingesteld waar ik me, vaak, aan houd. Ik luister podcasts en lees bijna een boek per week. Die reis deel ik vanaf nu op 33percent.nl Doel: misschien heb ook jij iets aan de boeken die ik lees?! Misschien krijg je ook zin om de gympies weer aan te trekken en lekker naar buiten te gaan? Misschien ontdek je dat lekker eten en afvallen heel goed samengaat. Ik wil je enthousiast maken om aan het stuur van het leven te zitten. Ik wil je enthousiast maken voor nieuwe ideeën.
Resultaat
Of ik, door het delen van die kennis en mijn ervaringen, nu één bezoeker per week heb of duizenden per dag. Het doet er niet (meer) toe. Als ik één bezoeker van deze website enthousiasmeer om de handschoen op een bepaald levensgebied op te pakken, dan ben ik er. Dan leef ik mijn missie. Dan blijf ik dichtbij mezelf, ben ik trouw aan wie ik ben en leef ik mijn bedoeling. Dat is waar het om gaat in het leven. Niet om Google analytics.
Sorry
Dus mijn excuus dat ik je de afgelopen maanden een paar keer een mail heb gestuurd vanuit de verkeerde intentie en daarmee waardevolle tijd van je heb opgesnoept. Ik zou kunnen zeggen dat ik beter had moeten weten. Maar er bestaat in het leven zoiets als voortschrijdend inzicht. Iets waar mijn volgende blog over gaat….